رنگها، سیّارگان و هفت طور دل
نویسنده
چکیده مقاله:
از دیرباز در فرهنگهای گوناگون، تقدّس و رازآمیزبودن عدد هفت به خَلق هفتگانههای بسیاری انجامیده است که بعضی از آنها همسو با یکدیگرند. در این میان، خَلق بعضی از هفتگانهها بهمنظور دستیابی به اهدافی در راستای اندیشهها و تعالیم پدیدآورندگان آنهاست. عرفا از جمله کسانی هستند که به عدد هفت و جلوههای رمزی آن توجّه ویژه مبذول داشتهاند و در آثارشان میتوان نمونههایی از این هفتگانهها را یافت. نجم رازی نیز از عرفایی است که به این امر علاقه و توجّه ویژه داشته است. وی در طرح نظریّۀ اطوار دل، به همسویی هفت طور دل و هفت آسمان اشاره میکند و ویژگیهایی را برای هر طور برمیشمارد که با سیّارۀ همپایۀ آن در آسمان یکسان است و نشان از آگاهی وی بهویژگیهای سیّارات دارد. از دیدگاه ما هدف نهایی وی از طرح این همسویی، بیان اهمیّت «خودشناسی» در راستای «خداشناسی» است؛ زیرا خدا در درون خود انسان است و هفت آسمانی که باید برای رسیدن به خدا بپیماید، همان آسمانهای دل اوست. انسان عالَم صغیر است و آنچه در عالَم وجود دارد، در انسان نیز وجود دارد. در این نوشته با گذاشتن هر طور دل و سیّارۀ مرتبط با آن در کنار یکدیگر و بیان ویژگیهای مشابه آنها به تبیین اندیشه و هدف نجم رازی پرداخته شده است. در این راستا، به نورهای رنگی مطرح شده از سوی نجم رازی، که تنها با حواس دل دریافتنی هستند، نیز اشاره خواهد شد. این نورها نشان از جایگاه و مرتبه سالک در پیمودن مسیر خداشناسی دارند.
منابع مشابه
رنگ ها، سیّارگان و هفت طور دل
از دیرباز در فرهنگهای گوناگون، تقدّس و رازآمیزبودن عدد هفت به خَلق هفتگانههای بسیاری انجامیده است که بعضی از آنها همسو با یکدیگرند. در این میان، خَلق بعضی از هفتگانهها به منظور دستیابی به اهدافی در راستای اندیشهها و تعالیم پدیدآورندگان آنهاست. عرفا از جمله کسانی هستند که به عدد هفت و جلوههای رمزی آن توجّه ویژه مبذول داشتهاند و در آثارشان می توان نمونههایی از این هفتگانهها را یافت. نجم رازی ...
متن کاملکلیدی برای برنامه ریزی به طور عام و سیستم های اطلاعاتی به طور خاص
در مورد برنامه ریزی کتب و مقالات متعددی به رشته تحریر در آمده اند ولی آنچه در این نوشتار ارائه می شود فرمول ساده ای است که به آسانی در ذهن جای می گیرد و در هنگام نیاز، کاربرد عملی می یابد. برای تفهیم آسانتر موضوع نیز مثالی از برنامه ریزی سیستم های اطلاعاتی ارائه شده که در آن از مراحل پیشنهادی در مقاله تبعیت گردیده است. چندی پیش در مقاله ای خواندم که معاون یک بانک بزرگ بین المللی تابلویی حاوی چ...
متن کاملآه، صیقلِ دل و روح
«آه» یکی از عناصر مهم و محوری مضمونسازی در شعر فارسی است و شاعران و عارفان در شعر خود با استفاده از این واژه، مضامین عرفانی متنوّعی خلق کردهاند. ذکر و دعا زمانی که از مرحلۀ زبانی به مرحلۀ وجودی و قلبی میرسند، تأثیرگذارتر و بابرکتتر میشوند، علّت تأثیرگذاری فوقالعادة آه هم در این است که آه ذکر و استغاثهای وجودی و قلبی است، هرکس که آه میکشد، در حقیقت از ته دل، به خداوند تبارک و تعالی استغاثه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 17 شماره 55
صفحات 89- 102
تاریخ انتشار 2013-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023